Nachtmerrietraining kind/volwassene

Nachtmerrietraining: In maximaal vier tot zeven sessies van je nachtmerries af

Nachtmerrietraining is een nog vrij onbekend fenomeen. En dat terwijl er zoveel mensen zijn die last hebben van nachtmerries. De training is zeer helpend voor mensen die te maken hebben met repeterende nachtmerries. Frequente nachtmerries beïnvloeden je dagelijks functioneren en ze verminderen het psychische en fysieke welbevinden. Nachtmerries kunnen leiden tot extra stress en angst bij het wakker worden en bij het in slaap vallen. Ook kun je er overdag last van hebben doordat je er aan steeds weer aan terug denkt.

Hoe werkt nachtmerrietraining?

Tijdens een nachtmerrie is dát gedeelte van de hersenen actief, dat ook actief is als je tekent. Het is het gedeelte van de hersenen waarmee je beelden vormt. Daar waar een nachtmerrie als het ware een patroon van nare beelden in slijpt, maak je in deze training een nieuw positief beeldenpatroon. In de beeldende therapie ‘nachtmerrietraining’ wordt zowel gewerkt met imaginaire exposure (door het uittekenen van de nachtmerrie) als met imaginaire rescripting (verandering van de nachtmerrie). Je krijgt ook psycho-educatie over slaap en factoren die nachtmerries in stand houden. Een heel belangrijk onderdeel van de therapie is het thuis oefenen met de veranderde beelden.

Nachtmerrietraining voor kinderen en volwassenen

Deze therapie is geschikt voor kinderen en volwassenen. Het is heel effectief bij repeterende nachtmerries (steeds dezelfde nachtmerrie), maar er kan ook gewerkt worden aan het het leren omgaan met steeds veranderende nachtmerries.

Nachtmerrietraining

Nachtmerrie kind na de training

Nachtmerrietraining

Nachtmerrie kind vóór training

 Onderzoek

Vanaf het begin van de jaren negentig is een aantal gecontroleerde studies verschenen waarin deze methode gestandaardiseerd is en de naam ‘imaginary Rehearsel Therapy (IRT) heeft gekregen. Vertaald naar: Imaginaitie en Rescripting therapie. Door imaginatie en rescripting wordt de nachtmerrie letterlijk herschreven. Uit onderzoek blijkt dat 70 tot 90 procent van de deelnemers een belangrijke verbetering ervaart, ook op langere termijn. 

Praktisch informatie

Het aantal benodigde sessies is minimaal 4, maximaal 7 sessies van een uur. Voor kinderen is soms zelfs twee sessies voldoende. 

Nieuwsgierig naar de wetenschappelijke achtergrond? Deze vind je in deze link: Imaginal Rehearsal Therapy